Perheyhtiö JP Laine:n Asiakasrekisteri
EU:n yleisen tietosuoja-asetuksen mukainen informointiasiakirja Perheyhtiö JP Laine Ay:n asiakasrekisterissä tapahtuvasta henkilötietojen käsittelystä.
Rekisterinpitäjä
Perheyhtiö JP Laine Ay (2126827-6)
Hirsipolku 17, 48410 Kotka
Puh: +358 440 309798
kaunissaari.fagero@gmail.com
Yhteyshenkilö rekisteriä koskevissa asioissa
Rekisteriin ja rekisteröidyn oikeuksien käyttöön liittyvissä asioissa yhteyshenkilö on Jarkko Laine, Puh: +358 440 309798, kaunissaari.fagero@gmail.com
Rekisterin nimi
Perheyhtiö JP Laine:n asiakasrekisteri
Henkilötietojen käsittelyn oikeusperuste
Asiakasrekisterissä olevien tietojen käsittely perustuu kuluttaja-asiakkaiden ja
yritysasiakkaiden asiakassuhteeseen Perheyhtiö JP Laine Ay:lle.
Henkilötietojen käsittelyn tarkoitukset
Asiakasrekisterin tietoja käytetään asiakkaan tekemien varausten käsittelyyn, asiakassuhdeviestintään, asiakassuhteen hoitoon ja kehittämiseen, rekisterinpitäjän palveluiden markkinointiin sekä maksamiseen, laskutukseen ja maksujen valvontaan. Asiakkaan mahdollisesti antamia erityisruokavalio tietoja käytetään vain ruoan valmistukseen ja tarjoiluun.
Käsiteltävät henkilötiedot
Perheyhtiö JP Laine Ay tallentaa asiakasrekisteriin seuraavat tiedot:
- asiakkaan etu- ja sukunimi
- asiakkaan puhelinnumero
- asiakkaan sähköpostiosoite
- asiakkaan mahdolliset laskutustiedot sisältäen maksamisen viitetiedot
- asiakkaan käyttämien palveluiden historiatiedot (varausten ja peruutusten lukumäärä,
- asiakkaan käyttämä rahamäärä)
- mahdolliset asiakaspalaute ja reklamaatio tiedot
- asiakkaan ilmoittama suoramarkkinointikielto
Yritysasiakkaiden osalta:
- yhteyshenkilön yhteystiedot (puhelinnumero ja sähköpostiosoite).
Mistä henkilötiedot saadaan
Rekisteriin tallennettavat tiedot kerätään suoraan rekisteröidyltä (rekisteröidyn suorat yhteydenotot Perheyhtiö JP Laine Ay:lle ja edelleen asiakasuhteen aikana kertyneet tiedot sekä Perheyhtiö JP Laine Ay:n käyttämän varausalustan kautta. Rekisteritietoja voidaan tallentaa myös kolmannen osapuolen ("agentin") toimittaman tämän välittäessä Perheyhtiö JP Laine Ay:n palveluita edelleen rekisteröidylle. Perheyhtiö JP Laine Ay tuottaa asiakassuhteen kuluessa rekisteröityyn liittyvää tietoa (käyntihistoria ja käytetty rahamäärä sekä maksamiseen (laskutus) liittyvä data sekä mahdolliset asiakaspalaute- ja reklamaatiotiedot).
Henkilötietojen vastaanottajat tai vastaanottajien ryhmät
Perheyhtiö JP Laine Ay ei koskaan luovuta asiakasrekisteriin tallennettuja tietoja kolmansille osapuolille poislukien viranomaiset näiden lakiin perustuvien tietopyyntöjen osalta.
Tietojen siirto EU:n ulkopuolelle
Perheyhtiö JP Laine Ay ei koskaan siirrä rekisteröidystä kerättyjä tietoja EU:n ulkopuolelle.
Henkilötietojen säilytysaika
Rekisteröidyn tietoja säilytetään Perheyhtiö JP Laine Ay:n asiakasrekisterissä asiakassuhteen ajan. Asiakassuhteen katsotaan päättyneen, mikäli rekisteröity ei ole 12 kuukauteen käyttänyt Perheyhtiö JP Laine Ay:n palveluita. Aika lasketaan sen vuoden päättymisestä, jolloin rekisteröity viimeksi on käyttänyt palveluita. Tiedot poistetaan rekisteristä kolmen kuukauden kuluessa asiakassuhteen päättymisestä, mikäli tietojen säilyttämiselle ei ole muuta perustetta. Asiakkuuden päättymisen jälkeen tietoja voidaan kuitenkin säilyttää ja käsitellä, jos se on tarpeen reklamaatio asioiden käsittelyä varten. Asiakasrekisterin säilytysajassa noudatetaan myös lain edellyttämiä säilytysaikoja kuten kirjanpitolakia. Kirjanpitolain vaatimia tietoja säilytetään niin kauan kuin kirjanpitolaki edellyttää. Yritysasiakkaiden yhteyshenkilöiden tiedot poistetaan vastaavasti yrityksen asiakassuhteen päätyttyä. Tietoja voidaan kuitenkin säilyttää asiakassuhteen päättymisen jälkeen, mikäli sille on olemassa muu peruste. Asiakassuhteen aikana käsitellään vain sellaisia tietoja, jotka ovat tarpeellisia määriteltyjen käyttötarkoitusten kannalta. Rekisterinpitäjä suorittaa säännöllisesti määräaikaistarkastuksia ja poistaa tarpeettomat tiedot. Asiakassuhteen päättymisen jälkeen rekisterin pitäjä voi siirtää tietoja Perheyhtiö JP Laine Ay:n suoramarkkinointirekisteriin, mikäli rekisteröity ei ole kieltänyt suoramarkkinointia.
Rekisteröidyn oikeuksista
Asiakasrekisterissä olevia tietoja käsitellään rekisterinpitäjän oikeutetun edun nojalla (tietosuoja-asetus artikla 6 1 kohta e alakohta). Tässä tapauksessa oikeutetun edun muodostaa asiakassuhde. Kun henkilötietoja käsitellään oikeutetun edun nojalla, on rekisteröidyllä:
- Oikeus pyytää pääsyä itseään koskeviin tietoihin (=tarkastusoikeus) sen selvittämiseksi, käsitelläänkö häntä koskevia tietoja asiakasrekisterissä tai että niitä ei käsitellä.
- Oikeus saada tietää, mitä häntä koskevia tietoja rekisteriin on tallennettu. Rekisterinpitäjä voi pyytää rekisteröityä täsmentämään riittävällä tavalla, mitä tietoja tai käsittely toimia rekisteröidyn pyyntö koskee. Rekisteröidyn oikeutta saada tiedot voidaan tietosuoja-asetuksen nojalla rajoittaa tai siitä kieltäytyä, jos tietojen antaminen vaikuttaa haitallisesti muiden oikeuksiin ja vapauksiin. Tällaisia suojattuja oikeuksia ovat mm. liikesalaisuudet tai toisen henkilön henkilötiedot. Rekisteröidyn oikeutta saatetaan rajoittaa myös kansallisessa lainsäädännössä (kuten tietosuojalaissa).
- Oikeus tietojen oikaisemiseen. Rekisteröidyllä on oikeus vaatia, että rekisterinpitäjä oikaisee ilman aiheetonta viivytystä rekisteröityä koskevat epätarkat ja virheelliset henkilötiedot.
- Oikeus tietojen poistamiseen ("oikeus tulla unohdetuksi"). Rekisterinpitäjän on rekisteröidyn pyynnöstä poistettava rekisteröityä koskevat henkilötiedot ilman aiheetonta viivytystä, jos jokin seuraavista edellytyksistä täyttyy: henkilötietoja ei enää tarvita niihin tarkoituksiin, joita varten ne kerättiin tai joita varten niitä muutoin käsiteltiin; rekisteröity vastustaa henkilötietojen käsittelyä eikä käsittelyyn ole olemassa perusteltua syytä; rekisteröity vastustaa henkilötietojen käsittelyä suoramarkkinointia varten (käsittely muihin tarkoituksiin on kuitenkin tässä tapauksessa mahdollista); henkilötietoja on käsitelty lainvastaisesti. Vaikka jokin edellytyksistä täyttyisi, ei tietoja tarvitse poistaa jos käsittely on tarpeen esimerkiksi rekisterinpitäjään sovellettavaan EU-oikeuteen tai kansalliseen lainsäädäntöön perustuvan käsittelyä edellyttävän lakisääteisen velvoitteen noudattamiseksi tai oikeudellisen vaateen laatimiseksi, esittämiseksi tai puolustamiseksi.
- Oikeus vastustaa tietojensa käsittelyä. Rekisteröidyllä on oikeus vastustaa henkilötietojensa käsittelyä henkilökohtaiseen erityiseen tilanteeseen liittyvällä perusteella, kun tietoja käsitellään oikeutetun edun perusteella. Rekisteröidyn vastustaessa tietojensa käsittelyä em. perusteella, tulee rekisteröidyn yksilöidä erityinen tilanne, johon perustuen hän vastustaa oikeutetun edun perusteella tapahtuvaa tietojen käsittelyä. Rekisterinpitäjä voi jatkaa tietojen käsittelyä vastustuksesta huolimatta jos käsittelyyn on olemassa huomattavan tärkeä ja perusteltu syy, joka syrjäyttää rekisteröidyn edut, oikeudet ja vapaudet tai jos se on tarpeen oikeusvaateen laatimiseksi, esittämiseksi tai puolustamiseksi.
- Rekisteröidyllä on milloin tahansa oikeus vastustaa häntä koskevien henkilötietojen käyttöä suoramarkkinoinnissa.
- Oikeus pyytää käsittelyn rajoittamista. Rekisterinpitäjän on rekisteröidyn pyynnöstä rajoitettava henkilötietojen aktiivista käsittelyä seuraavissa tilanteissa: rekisteröity kiistää tietojen paikkansapitävyyden; käsittely on lainvastaista ja rekisteröity vaatii tietojensa poistamisen sijaan käsittelyn rajoittamista; rekisterinpitäjä ei enää tarvitse kyseisiä henkilötietoja käsittelyn tarkoituksiin, mutta rekisteröity tarvitsee niitä oikeudellisen vaateen laatimiseksi, esittämiseksi tai puolustamiseksi; rekisteröity on vastustanut henkilötietojen käsittelyä (vastustus oikeudesta yllä) ja sen arviointi, syrjäyttävätkö rekisterinpitäjän oikeutetut perusteet rekisteröidyn perusteet, on kesken. Rajoituksen kestäessä rekisterinpitäjä saa vain säilyttää tietoja tai käsitellä niitä oikeudellisen vaateen puolustamiseksi taikka toisen luonnollisen henkilön tai oikeushenkilön oikeuksien suojaamiseksi tai tärkeää yleistä etua koskevista syistä. Ennen tietojen käsittelyn rajoituksen poistamista on asiasta ilmoitettava rekisteröidylle.
- Oikeus siirtää tiedot järjestelmästä toiseen. Siltä osin, kun rekisteröity on itse toimittanut asiakasrekisteriin henkilötietoja, joita käsitellään automaattisen tietojenkäsittelyn avulla, on rekisteröidyllä oikeus saada tällaiset tiedot itselleen pääsääntöisesti koneluettavassa muodossa sekä siirrettynä henkilötiedot suoraan rekisterinpitäjältä toiselle, jos se on teknisesti mahdollista.
Oikeus tehdä valitus valvontaviranomaiselle
Rekisteröidyllä on oikeus tehdä valitus toimivaltaiselle valvontaviranomaiselle, jos rekisteröity katsoo, että rekisterinpitäjä ei ole noudattanut toiminnassaan soveltuvaa tietosuojasääntelyä.
Rekisteröidyn oikeuksien käyttämiseen liittyvät pyynnöt
Henkilötietojen käsittelyyn liittyvissä kysymyksissä ja omien oikeuksien käyttämiseen liittyvissä tilanteissa rekisteröity voi olla yhteydessä kohdassa 2 mainittuun rekisterinpitäjän yhteyshenkilöön.Tarkastusoikeutta koskeva pyyntö tai muu rekisteröidyn oikeuksien toteuttamista koskeva pyyntö rekisterinpitäjälle tulee tehdä kirjallisesti joko sähköpostilla tai postitse. Pyynnön voi myös esittää henkilökohtaisesti rekisterinpitäjän toimipaikassa.Rekisterinpitäjä voi pyytää rekisteröityä täsmentämään riittävällä tavalla, mitä tietoja tai käsittely toimia rekisteröidyn pyyntö koskee. Sen valmistamiseks, että henkilötietoja ei rekisteröidyn oikeuksien käyttöön liittyen luovuteta muulle kuin rekisteröidylle itselleen, rekisterinpitäjä voi tarvittaessa pyytää rekisteröityä toimittamaan tarkastuspyynnön allekirjoitettuna. Rekisterinpitäjä voi myös pyytää pyynnön tekijää todistamaan henkilöllisyytensä virallisella henkilöllisyystodistuksella tai muulla luotettavalla tavalla.
Satamaisäntä
Perheyhtiö JP Laine
kaunissaari.fagero@gmail.com
p. +358 44 769 9213